31.03.21 (środa)

Gr. I

Temat dnia: WIELKANOCNY KOSZYCZEK

 

CELE OGÓLNE:

  • poznanie tradycji święcenia pokarmów w Wielką Sobotę;
  • zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych oraz z symbolami wielkanocnymi;
  • rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności u dzieci;
  • poznanie właściwości jajka;
  • kształtowanie sprawności ruchowej u dzieci.

 

 

Gimnastyczna rozgrzewka z lwem Lolkiem https://www.youtube.com/watch?v=W9Jyu7bfjho

 

Wielkanocny koszyczek – słuchanie wiersza  Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa święconka.

Wielkanocny koszyczek
Zbigniew Domitroca

W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały…

„Symbole wielkanocne” – układanka. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.

Rodzic rozdaje dzieciom pocięte na trzy części sylwety wybranych symboli wielkanocnych: np. zajączka, baranka, kurczaczka, palemki.
Zadaniem dzieci jest złożenie w całość pociętych obrazków. Dzieci podają nazwy symboli wielkanocnych przedstawionych na złożonych obrazkach i naklejają obrazki na kartki.

Szablony-wielkanocne do druku

 

„Co jest w jajku?” – zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem.

Rodzic stawia na tacy osiem spodeczków oraz kładzie cztery jajka. Omawia z dziećmi wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt,
fakturę, zapoznaje z określeniem skorupka i mówi, do czego służy oraz czy jest twarda, czy miękka. Następnie  rozbija surowe jajko i pokazuje dzieciom, jak wygląda w środku.Oddziela białko od żółtka i umieszcza je na spodeczkach. Wyjaśnia, jaką funkcję pełnią w jajku. Wspólnie z dziećmi określa ich konsystencję i kolor. Zapoznaje dzieci z określeniami białko i żółtko. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą zmieszać. Następnie białko i żółtko są mieszane. Dzieci wyciągają wnioski. Swobodne odpowiadają na pytania: Skąd się biorą jajka?;
W jakiej postaci można je spożywać?. Na końcu dzieci są zaproszone do degustacji jaj ugotowanych na twardo.

„ Zajączki’’ – zabawa paluszkowa z elementami liczenia.

Pięć zajączków  małych kica na polanie.                                             

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?    

Pięć zajączków małych kica na polanie.                                               

Gdy się dwa schowają ile tu zostanie?                                

Pięć zajączków małych kica na polanie.  

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?           

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

Dziecko trzyma dłoń otwartą pionowo i porusza wszystkimi palcami a gdy zajączek się schowa to dziecko zamyka jeden palec przytrzymując go drugą ręką. Po kolei mówiąc wierszyk zamykamy: dwa, trzy, cztery palce i na końcu całą dłoń. Dziecko ponownie porusza wszystkimi palcami dłoni wyprostowanej. Zaplata palce obu rąk i lekko kołysze splecionymi dłońmi. 

 

Wielkanocne prace plastyczne – szablony do druku:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/wielkanocne-prace-plastyczne/#more-12087